BWV 244

Nagrania
Osobiście najwyżej cenię w nim Harnoncourta, za równowagę między elementami pasji: narracją ewangeliczną, poetyckimi ariami, oraz chorałami stanowiącymi wspólną modlitwę zespołu. Oba nagrania Harnoncourta są wybitne. Nagranie z 1970 roku, z sopranami chłopięcymi ma wielką moc, choć właśnie chłopięce głosy czasami zawodzą. Nowe nagranie, z 2000 roku, ukazuje dyrygenta w kolejnej, bardziej romantycznej fazie twórczości (jest bardziej masywne), nieco tracą, ale i nie posiadając pewnych niedoskonałości pierwszej realizacji. Cenię także nagrania Gardinera, który odkrywa coś więcej niż tylko powierzchnię tej Pasji i Herreweghe'a, może bardziej 'zwykłego', mniej głębokiego psychologicznie, ale jednak perfekcyjnego. Masaaki Suzuki w swojej interpretacji wydaje mi się raczej poprawny niż wielki, choć tak wspaniały potrafi być w Pasji Janowej.
Realizacja Paula McCreesha, który zastosował w Pasji pojedynczą obsadę głosów (OVPP), ma swoisty, kameralny wdzięk, ale irytuje mnie przesadnym, rozedrganym i rozkrzyczanym dramatyzmem, który jakoś do muzyki sakralnej mi nie pasuje. Jest to jednocześnie najkrótsza ze znanych mi interpretacji.