Rodney Castleden "Wojna Trojańska"

"Wojna Trojańska" Castledena to popularyzatorska książeczka historyczna, mająca ambicje dociec historii w opowieści homeryckiej.

Autor prezentuje stan wiedzy (zasadniczo robi to rzetelnie, choć cechuje go mały krytycyzm…), opierając się na:
* literaturze greckiej (Iliada i nie tylko);
* archiwach hettyckich;
* odkryciach archeologicznych.

Zebrawszy te źródła autor przedstawia wydarzenia Wojny Trojańskiej jako możliwe około roku 1250 pne (upadek Troi VIh). Wskazując na zniszczenia Troi zapewne należałoby powiedzieć, że więcej niż tylko 'możliwe' — choć kropki nad i autor nie stawia, rysując w zamian dwa możliwe scenariusze:

Scenariusz 1:
Achilles (identyfikowany przez autora z Pijamiradu ze źródeł hettyckich) kończy pod Troją serię napadów na wybrzeże Anatolijskie, w około 10 okrętów zdobywając Troję, porywając kobiety i mordując mężczyzn. Możliwe, że Achilles ginie — na pewno jest to jego atak ostatni i dlatego zapisany w historii.

Scenariusz 2:
Mykeńczycy starają się poszerzyć strefę swoich wpływów o strategicznie ważny Ilion (Wiluszę), mobilizując pełne siły. (Co oznacza wystawienie 5-10 tysięcy żołnierzy, których to szacunków autor dokonuje na podstawie danych o bitwie pod Kadesz. Siły trojańskie są zbliżone, choć zapewne nieco mniejsze.) Dochodzi o serii bitew, zasadniczo odpowiadających opowieści homeryckiej (jednak bez ingerencji bogów i przy sprowadzeniu 'herosów' do roli 'generałów'), które kończą się greckim zwycięstwem i zdobyciem Troi przy pomocy maszyn oblężniczych.