Karel Capek

Karel Čapek (ur. 9 stycznia 1890, zm. 25 grudnia 1938), jeden z najwybitniejszych czeskich pisarzy, wynalazca słowa 'robot' (w 'RUR'), autor Inwazji jaszczurów.

Aforyzmy Karela Čapka:

Ślimak: Na przykład linia prosta jest błędna ponieważ nie jest spiralą

Mysz: Hm, ptaki. Taki przeżytek! Nie rozumiem jak można być ptakiem

Osioł: A fe! Taka poważna epoka, a czeremcha nie wstydzi się kwitnąć!

Wróbel: Czy skowronek może mieć rację? Wykluczone. Prawda jest jedna, a mianowicie wróbla.

Wilk i koza: Dogadamy się na płaszczyźnie ekonomicznej: ja nie będę żreć twojej trawy, a ty mi będziesz dostarczać dobrowolnie swoje własne mięso.

Mucha na oknie: Już wiem, gdzie znajduje się granica nieskończoności.

Neron: Prześladowanie chrześcijan to kłamstwo. My tylko zwalczamy ich światopogląd.

Pluskwa: Każdy ma swój światopogląd. Ja na przykład śmierdzę.

Kato, wyraziciel racji stanu: Głód? Nędza? Nieurodzaj? To nie ma znaczenia. Przede wszystkim trzeba zniszczyć Kartaginę.

Tyran i filozofowie: Ja będę dokonywać czynów, a wy będziecie poszukiwać dla nich uzasadnienia.

Podział pracy: Ja się wam będę przyglądał, jak pracujecie, a wy będziecie patrzyli na mnie jak będę jadł.

Murzyni: Spaliliśmy wioskę Twi. Nasze zwycięstwo oznacza nową kartę w dziejach świata.

Muzułmanie: Tak, ale my walczymy w imię boże.
(PAK: I pomyśleć, że za czasów Capka była to ironia ucząca względności świata i świętości…)

Wojna domowa: Hurra! W imię narodu wybijemy samych siebie.

Krytyk: Krytykować to znaczy przekonywać autora, że nie robi czegoś tak, jak ja bym to zrobił, gdybym potrafił.

Kat: Proszę pana, ja też jestem uczuciowy. Za darmo bym tego nie robił.

Nad poległym nieprzyjacielem: To on zaczął. Nie musiał się bronić, a byłby pokój.

Nie jest tak źle: nie sprzedali nas, oddali nas za darmo