Kwiczoł

Przyznaję, że nie wiedziałem, że jest taki ptak, choć mówiła mi o nim kiedyś Ciocia. Że widziała i znalazła w atlasie — kwiczoła.

Kwiczoł (łac. turdus pilaris) wydaje się być bliskim krewnym kosa (łac. turdus merula). Jest dość dokładniej tej samej wielkości i także ma żółty dziób. Reszta ubarwienia jest jednak inna — zwłaszcza niebieskawy 'kapelusik' opadający na 'ramiona'. No i jasny, nakrapiany brzuszek.
kwiczolax3.jpg
(Niestety, mam tylko zdjęcie od dołu, bo po sfrunięciu i ustawieniu się w typową pozycję kosa, szybko odleciał.)

W atlasie piszą, że można go spotkać w parkach i na cmentarzach — ten drugi typ był w moim przypadku bezbłędny — przyuważyłem go, gdy przelatywał nad cmentarnym murem.

W drugiej połowie marca (2008) pojawiło się zadziwiająco wiele kwiczołów… By zniknąć mi z oczu po około dwóch tygodniach (choć wydaje się, że wciąż je słyszę wśród innych ptaków). Dziwi mnie, że wcześniej nie kojarzyłem tak popularnego ptaka — może jego popularność jest okresowa? A do tego dochodzą względu na na tryb życia i płochliwość? Kwiczoły nie grzebią wśród upadłych liści, jak kosy, bardziej też unikają ludzi. Trudniej je więc wypatrzeć.

kwiczol2ki9.jpg kwiczol3un1.jpg kwiczol4gu6.jpg kwiczol22th0.jpg